Met de scheepvaartaffiches - met name zijn ontwerp voor de Holland-Amerika Lijn (1929) - verwierf de Franse reclameontwerper A.M. Cassandre in Nederland grote faam. In airbrush was hij een ware meester die enthousiast onthaald werd door vooraanstaande Nederlandse ondernemingen waaronder Droste, Gazelle, BK Emaille, Philips, Heemaf en De Vries Robbé, dankzij de bemiddeling van het Rotterdamse reclamebureau Nijgh & Van Ditmar die Cassandre in ons land introduceerde.Voor dit boek inventariseerden Peter van Dam en Philip van Praag Cassandres Nederlandse reclamewerk - een nog weinig ontgonnen gebied, van groot belang voor een beter begrip van de ontwikkeling van de meest belangrijke West-Europese afficheontwerpers van de jaren twintig en dertig.Deze uitgave beschrijft de wijze waarop Cassandres opdrachten tot stand kwamen en de reden waarom zijn ontwerpen in enkele gevallen niet werden uitgevoerd. Zo ontstaat een interessant beeld van het toenmalige klimaat op het gebied van reclame en