Wanneer een busmaatschappij een bus na jarenlange trouwe dienst afvoert wil dat nog geenszins zeggen dat de wagen rijp voor de sloop is. Integendeel! Zo'n wagen kan nog jaren mee. De bus is dan echter te oud geworden voor de zware stads- en lijndiensten volgestouwd met passagiers waarbij uren achtereen gereden wordt met veel remmen en optrekken. Bovendien maakt de voortschrijdende techniek het noodzakelijk dat de voertuigen worden vervangen door moderner materieel met knielinrichting en laagdrempeligheid, alsmede schonere motoren. Voor een busondernemer is de bus dan 'afgeschreven', en verdwijnt hij uit het wagenpark. Op dat moment zijn er diverse mogelijkheden. De maatschappij kan het voertuig zelf ombouwen tot lesbus, werkwagen, infobus of wat dies meer zij. Het is ook mogelijk de bus te verkopen aan een sloper, maar dat kost veel geld. Voor deze optie wordt alleen gekozen als de bus zware schade heeft opgelopen, in brand is gevlogen of door ernstige roestvorming niet meer