* Wat heeft een leerling die 'anders' is nodig om zich veilig te voelen in de klas? * Welke rol speelt de leraar in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat? * Hoe kun je aandacht hebben voor empathie en compassie in onderwijs? * Op welke manier kunnen krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent ingezet worden op school? Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, kleuren, culturen en religies in de klas maakt het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen. Maar ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen en hoogbegaafdheid vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig voelt, leert niet meer. Aandacht voor diversiteit op school is aan de orde van de dag, zeker met