Een Afro-Amerikaanse acteur die inde Verenigde Staten 's morgens in de spiegel kijkt, weet dat het een zware dag wordt. Nauwelijks één procent van het totale bestand aan zwarte acteurs heeft werk in de tv- en filmbusiness. In het Ku Klux Klan-epos Birth of a Nation werden in 1914 de bloeddorstige 'niggers'gespeeld door zwartgeschminkte blanken. De zwarte debuteerde in 1928 in het medium geluidsfilm in de persoon van een kleine joodse 'schoensmeerneger': Al Jolson in The Jazz Singer. Maar de tijden zijn veranderd, er is nu sprake van ''positieve discriminatie'. Tegenwoordig wordt in vrijwel iedere Amerikaanse film en tv-serie wel een 'troostzwarte'gecast. Slechts enkele regisseurs maakten films met trotse negers in de hoofdrol: Hallelujah bijvoorbeeld van King Vidor, The Color Purple en Amistad van Steven Spielberg, MalcolmX van 'black director'Spike Lee en de legendarische tv-serie Roots, geproduceerd door Stan Margulies. Het zijn uitzonderingen, net als Eddie Murphy, Whoopi