Rook waait over het Westland De Westlandse Stoomtram, het Delflandspoor en de Westlanders, 1881-1970 De aanleg van de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij bood de bevolking veel betere reismogelijkheden en liet de tuinders profiteren van de aansluiting in Maassluis en Delft op het landelijke en internationale spoorwegnet. In Hoek van Holland kreeg de WSM verbinding met de Harwichboot en bood daardoor een uitvalsbasis voor producten naar Groot-Brittannië. Van een leien dakje ging het allemaal niet, noch in het begin, noch later. Aanlegproblemen, twee wereldoorlogen, diverse crises en de concurrentie van het wegverkeer zorgden soms voor zware tijden. Door de autobusconcurrentie staakte de WSM in 1932 het reizigersvervoer per stoomtram en op den duur nam de vrachtauto ook het goederentransport van de rail over. In 1970 kwam er een einde aan de goederentram. Een tweede railverbinding in het Westland - de werkspoorweg van het Hoogheemraadschap van Delfland - speelde een rol bij de