De oprichting van de K.P.M. was in 1891 de oorzaak van de vestiging van een Nederlandse dochteronderneming van het machtige Engelse scheepvaartbedrijf van A. Holt & Co., beter bekend als de Blue Funnel Line. Deze onderneming, de Nederlandse Stoomvaart Maatschappij "Oceaan", begon in concurrentie met de S.M.N. en R.L. een lijndienst tussen West-Europa en Oost-Indië. Tot cargadoor van deze nieuwe dienst werd Meyer & Co's Scheepvaart Maatschappij aangesteld, die al eerder vergeefse pogingen had ondernomen een dienst met stoomschepen te openen naar de Oost. Gelukkig bereikte men spoedig overeenstemming met de "Nederland" en de "Lloyd" en er bleek op de Holland-Indië route ruimte te zijn voor een derde Nederlandse rederij. In 1960 namen de Engelse "Blauwpijpers" (zo genoemd naar hun opvallende schoorstenen) de Indonesië-dienst over en kwamen de Nederlandse zusterschepen in een lijndienst naar het Verre Oosten. Na drie jaar konden de Nederlandse Blauwpijpers de vaart op Indonesië weer