Het oog bedrogen, trompe-l'oeil: deze term wordt gebruikt voor een vorm van realisme die bedrieglijk echt is. In de klassieke oudheid wordt al geschreven over schilders die zo natuurgetrouw schilderden dat hun werk de omgeving in verwarring bracht. Zo zou de hofschilder van Alexander de Grote ooit een slang hebben geschilderd die de kwetterende vogels tot zwijgen bracht. Met een literaire blik beschrijft Nicolaas Matsier de trompe-l'oeil. Hij legt dwarsverbanden door de eeuwen heen en verbindt Rembrandt met Vermeer en Van Hoogstraten met de eigentijdse Reuter en Banksy. In Het bedrogen oog leidt Matsier de lezer door een mozaïek van een van de meest bijzondere vormen van schilderkunst.Nicolaas Matsier studeerde Klassieke Talen en Filosofie. Hij publiceerde diverse verhalenbundels, novelles en romans, zoals Gesloten huis en Het achtenveertigste uur. Matsier vertaalde onder meer werk van, Stefan Themerson en Xenophon. Hij was redacteur van het tijdschrift Raster en schrijft onder