Maarten 't Hart is voor zijn essaybundel De som van misverstanden bekroond met de Greshoffprijs. Wam de Moor schreef in het juryrapport: 'Toch, ik weet het uit ervaring, zijn het nu juist de verabsoluteringen die 't Harts essays de allure van de geestdrift verlenen. Al in De kritische afstand neemt hij in het voorbijgaan zoveel mee, legt hij zoveel met enthousiasme opengeslagen boeken op tafel, dat de sceptische toeschouwer zich laat meeslepen en ook verlangt die boeken gelezen te hebben. Maarten 't Hart vertegenwoordigt met zijn essayistiek een bijzonder persoonlijk genre. Juist in de vergelijking met zijn laatste roman is mij meer dan ooit duidelijk geworden hoezeer de autobiografie, het eigen leven, in zijn essays ingrijpt.'Het is die persoonlijke inzet die 't Harts essays zo overtuigend en meeslepend maakt. In het titelessay van deze bundel tracht hij te formuleren hoe en waarom mensen naar muziek luisteren en waar nu precies dat 'eeuwige moment' van muziek, van kunst ligt.