Zoals bekend heeft Heinz Polzer in Indonesië jarenlang op een reclamebureau gewerkt. Een klant van dat bureau had een toiletzeep ontwikkeld dat tropische huidbacteriën bestreed. Voor die zeepfabrikant (BRIS, the special toilet soap for the tropics) moest hij een reminder campaign, of om het op zijn Hollands te zeggen, een remindercampagne opzetten, kortom hij moest BRIS weer onder de aandacht brengen. Hij ontwierp daarvoor 26 huidbacteriën, beginnend met een standaardmodel, de Normalococcus Ordinaris, en gaf ze een pseudo-wetenschappelijke omschrijving mee waaruit bleek dat al die wezentjes het tegen BRIS moesten afleggen. Heinz Polzer – Drs. P was nog niet aan de horizon verschenen – verkeerde overigens in goed gezelschap want in 1951 maakte Ingmar Bergman negen reclamefilmpjes voor BRIS, met verschillende thema’s. Hij wist van het bestaan van deze bacteriële serie maar maakte daar helaas geen gebruik van. In het kader van de Boekenweek 2009, met als thema “Het dier in de