?Moslims kunnen hun vijf dagelijkse gebeden overal uitvoeren. Toch gingen Gentse moslims al kort na hun aankomst in de jaren 1960 op zoek naar een gezamenlijke gebedsruimte. In de diaspora betekenen moskeeën dan ook zoveel meer dan in de islamitische landen van herkomst. Ze evolueerden van ontmoetingsplaatsen in den vreemde tot multifunctionele centra ingebed in het stedelijke weefsel. Toch blijven deze 'schuilmoskeeën' voor de doorsnee Vlaming onzichtbaar in het stadsbeeld. Ze zien er immers niet uit als typische moskeeën met koepels en minaretten. Het zijn veeleer omgebouwde rijhuizen of panden die oorspronkelijk een andere bestemming hadden. Dat zegt ook veel over de positie van de moslims die niet over de mogelijkheden beschikten om nieuwbouwmoskeeën op te trekken. Daar komt stilaan verandering in.In de beginjaren van de moslimaanwezigheid in Europa en het Westen was de oprichting van een islamitische ruimte voornamelijk gericht op de eigen groep. Later werd