De vrije binnenvaartmarkt trekt zijn sporen. Financieel gezien lijkt de schipperij het aardig te redden, maar daar staan veel vaaruren tegenover. Dat gaat ten koste van de gezelligheid. Niemand heeft meer tijd voor niemand. Tal van vrouwen vestigen zich aan de wal. Het vertrek van meewerkende vrouwen naar een walwoning schept behoefte aan meer personeel. En dat is in de hele maritieme Nederlandse sector een steeds groter probleem. Dus verschijnen meer Tsjechische matrozen op de vloot. Beleidsmakers kijken verlangend naar de toekomstige EU-lidstaten in Midden-Europa.Tegelijkertijd daalt het aantal schipperskinderen, dat naar een internaat gaat. Die internaten zetten de huik naar de wind en gaan op proef walkinderen opvangen. Wat schippersouders weer zorgen baart. Blijven hun kinderen wel nummer één op het internaat?De gasolieprijzen stijgen nog verder. Wanneer het wegvervoer compensatie krijgt, trekt ook de binnenvaart aan de bel. Minister Netelenbos past er een mouw aan.En nog