'In de huidige meer marktconforme gezondheidszorg verwachten de overheid, de inspectie voor de gezondheidszorg, zorgverzekeraars en cliënten(-organisaties) van hulpverleners en instellingen dat zij verantwoording afleggen over de doeltreffendheid, doelmatigheid en vraaggerichtheid van de geboden zorg. Het is dan de vraag hoe het in de GGz gesteld is met de kwaliteit van zorg. In het eerste deel van 'Koersen op kwaliteit in de GGz' worden de referentiekaders van kwaliteitszorg in de GGZ besproken en komen nieuwe ontwikkelingen aan bod, zoals de invoering van prestatie-indicatoren, de doorbraakmethode en uitkomstenmanagement. In deel twee komen grote kwaliteitsprojecten aan bod, zoals Doorbraakprojecten, Psychiater & Kwaliteit, Resultaten Scoren (verslavingszorg), Evidence-based interventies in de GGZ en de implementatie van zorgprogramma’s. In dit deel worden ook een aantal lokale kwaliteitsprojecten gepresenteerd. De voorbeelden, hoe verschillend ook in doelstelling en aanpak,