Onze kennis van leerprocessen is de laatste decennia enorm toegenomen. Inzichten op basis van leerpsychologisch en onderwijskundig onderzoek geven voldoende aanleiding om onze hedendaagse onderwijspraktijk kritisch tegen het licht te houden.De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:1. motivatie2. het verwerven en integreren van nieuwe kennis3. het verdiepen en verbreden van kennis 4. de toepassing van kennis in betekenisvolle situaties5. reflectie.Geïnspireerd door het werk van Marzano schreef Wietske Miedema Leren in vijf dimensies, een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs. In deze zesde, geheel herziene editie,