O hoofd vol bloed en wonden, vervloekte doornenkroonNu komt je grootste wonder, het pijnhout als icoonStraks hang je aan drie wonden, de spieren scherp verzuurdJe sterft elke seconde, terwijl het uren duurt...Jan Rot hertaalde 'het grootste meesterwerk van de Westerse beschaving', de Matthäus-Passion van Bach, en verving het 17e eeuws barok-christelijk gedachtegoed door een eigentijdse kijk op het lijden van de historische figuur Jezus. Het verhaal van mens tot mens, zonder onderscheid tussen gelovigen en niet gelovigen. Over zinloos geweld, desinteresse, vooringenomenheid, angst, afkeer en leedvermaak tegenover een zuiver hart vol liefde en hoge idealen.'Bach in het Nederlands, je weet niet wat je hoort!' sms'te Jan Rot zijn lief tijdens de opname van de Mattheuspassie voor uitgerekend het deftige label Deutsche Grammophon. De daar gebruikte bladmuziek, door Rot zelf met monnikengeduld verwerkt op het bekende zang/piano-uittreksel van Edition Peters, verschijnt hierbij integraal in