Het huishoudonderwijs in Zeeland 1919-1968 Het huishoudonderwijs is een vaak verguisd en onderschat onderwijstype. Tussen 1921 (de invoering van de Wet op het Nijverheidsonderwijs) en 1968 (de invoering van de Mammoetwet) hebben zeer veel meisjes een of andere vorm van huishoudonderwijs gevolgd. In dit boek wordt specifiek beschreven hoe door een samenloop van politieke, economische, religieuze en sociaaleconomische factoren het huishoudonderwijs in Zeeland gestalte kreeg en hoe het de tegenwind van de crisis- en oorlogsjaren het hoofd bood. Het huishoudonderwijs was klassenspecifiek, maar vooral seksespecifiek: het was alleen voor meisjes toegankelijk en bood een curriculum dat speciaal op meisjes was toegesneden. Met de basisopleiding konden meisjes aan het werk in de huishouding en in de zorg, maar het voornaamste onderwijsdoel was toch de vrouwelijke vorming. Die was aanvankelijk gericht op een toekomst als moeder, echtgenote en huisvrouw. Pas later wonnen de algemeen vormende