Het project Moslim in Nederland omvat een aantal deelstudies. De onderhavige deelstudie doet verslag van een onderzoek naar de publiciteit omtrent moslims en de islam in de periode 1998-19999 en de eerste vijf maanden van 2002.De inhoudsanalyse beperkt zich tot de Volkskrant.In de geanalyseerde arrtikelen komen 1456 actoren aan het woord. Het gaat voornamelijk om medewerkers van de krant, columnisten, vertegenwoordigers van belangenorganisaties, experts en schrijvers van ingezonden stukken. Voorzover daarbij religieuze issues worden aangesneden, heben die vooral betrekking op een aantal kwesties die in de onderzochte periode stof deden opwaaien: de El-Moumni-affaire, de hoofddoekjeskwestie, het islamitisch onderwijs en het fundamentalisme.Veel van de discussie verwijst naar rivaliserende waarden: de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van onderwijs botsen op het ant-discriminatiebeginsel en het seculiere karakter van de staat. Van de overige