Motivatie is een kernbegrip in het onderwijs. Waarom kinderen leren en soms niet leren is daar de grote vraag. Kunnen ze het niet of willen ze het niet; wat is er aan de hand? Als leerkracht sta je dagelijks voor dit probleem. Hoe kun je je leerlingen het beste helpen? Wat motivatie eigenlijk is en hoe het kan worden gefaciliteerd of juist gefrustreerd blijft vaak ongrijpbaar. Daarom lijkt het antwoord moeilijk te vinden. In de psychologische wetenschap biedt de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) van Edward Deci en Richard Ryan een omvattende, geïntegreerde visie op (de kwaliteit van) motivatie. Onderzoek binnen dit theoretisch kader heeft sinds de jaren 70 al veel inzicht geleverd in wat mensen drijft en tegenhoudt, en hoe zij optimaal functioneren in hun leven en werk. Motivatie op de basisschool is een toegankelijk boek waarin de ZDT verbonden wordt aan (ontwikkelings)psychologische modellen en concepten. Het geeft je een beter begrip van je leerlingen en bovendien een duidelijk