Dit boek vormt het vervolg op het bekende boekEffectieve leerlingbesprekingen in het basisonderwijs,dat Machteld Schölvinck en WimMeijer in 2004 schreven. Dit vervolg is bedoeldvoor interne begeleiders die de inhoud van hetboek uit 2004 hebben bestudeerd en zich de beginselenvan de methodiek Effectieve Leerling-Besprekingen hebben eigen gemaakt. Tijdens devele ELB-trainingen stelden begeleiders aan deauteurs vragen over de methodiek. Ook besprakenzij met hen de valkuilen die zij tegenkwamentijdens effectieve leerlingbesprekingen. Ditvervolgboek heeft als doel deze vragen te beantwoordenen handreikingen te bieden om valkuilente omzeilen. Zo kan ELB tot in de finessesvormgegeven worden.Het boek bevat een aantal nieuwe handreikingenen oefeningen als aanvulling op de reeds bekendemethodiek. Verder gaan de auteurs uitgebreidin op de verschillende rollen die een interne begeleiderkan vervullen binnen een school en opde vraag welke rol past bij de visie van een schoolop zorg. Ook wordt