Op 18 augustus 1911 leverde de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmateriaal uit Amsterdam, beter bekend als Werkspoor, sneltreinlocomotief 731 af en aan de Staatsspoorwegen. De SS 731, die later bij de Nederlandse Spoorwegen het nummer 3737 kreeg, groeide uit tot het symbool van de nationale stoomcultuur. De laatste Jumbo, zoals de locserie werd genoemd vanwege de imposante uitstraling, was betrokken bij een aantal belangrijke wapenfeiten uit de Nederlandse spoorweghistorie. Zo reed de 3737 op 7 januarie 1958 de officiële laatste NS-stoomtrein van Geldermalsen naar Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum). En in 1989 vervulde de locomotief een hoofdrol tijdens de viering van 15O jaar spoorwegen in ons land. De loc leek daarna voorbestemd een arbeidsloos leven te leiden in het Spoorwegmuseum. In het voorjaar van 1996 maakte de 3737 echter een opmerkelijke rentree op de rails, nadat de bejaarde sneltreinloc in het Revisiebedrijf Tilburg een verrassende verjongingskuur had