'Deze race zal je leven veranderen,' zei Roy Heiner, Nederland's beroemdste zeiler, in de lente van 2005 tegen de jonge kerels tegenover hem. Hij had na een Idols-achtige talentenjacht een paar onervaren zeilers uitverkoren om de wereld rond te varen in de Volvo Ocean Race. Samen met een handvol professionele stuurlui vormden zij de B-ploeg van ABN Amro. Die bank had kort daarvoor een ongeëvenaard miljoenenbudget toegezegd aan een oceaanzeilcampagne met twee eigen schepen.De jeugdige ploeg trotseerde 60.000 kilometer lang de elementen en vestigde een nieuw 24-uurs snelheidsrecord. Ze verbaasden de miljoenen fans die acht maanden lang intensief de grootste zeilrace ter wereld volgden. In de nacht van 18 mei 2006 veranderde hun leven echter voorgoed. Een golf, zoals er al duizenden over het dek geraasd waren, sleurde bemanningslid Hans Horrevoets mee de Atlantische Oceaan in. De jongste deelnemers aan de wedstrijd verloren hun nestor, maar redden een paar dagen later wel tien levens