Door krachtig zijn koers te varen, heeft Vrijstaat Austerlitz zich in korte tijd op de kaart gezet van literaire tijdschriften. Met een eigenzinnige mix van korte verhalen, gedichten, beschouwingen, interviews en rubrieken verwierf het een vaste schare lezers - en dat na twee edities. Het tijdschrift werd door de landelijke pers ruimhartig besproken, en zelfs de regering kreeg het in het vizier. Maar niet alleen de tekst telt; met het kompas op schoonheid en diepgang zijn ook de fotografie, illustraties en vormgeving van groot belang. In Vrijstaat Austerlitz 3 neemt Liesbeth van Nes de rubriekje eenzame surfer' voor haar rekening met een vertaling van Remy Gourmont, Jerry Goossens essayeert over Johnny Cash: The man in black, en Arie Hazekamp over de anarchist als ondernemer. Manon Uphoff maakte samen met Carla Schoo een beeldverhaal en dichter-bokser Arthur Cravan wordt belicht door Peter Kouwenberg. Daarnaast zoals altijd werk van omstreden figuren, spraakmakende burgers,