Pb. met flappen | 100 p. met full color illustraties 'Was ik een kind' is ontstaan uit een achtergrond van jarenlange betrokkenheid bij kinderen en oudere jeugd. Aan de hand van een aantal denkbeelden en verhalen van opvoeders en denkers over de innerlijke ontwikkeling van het kind, laat de auteur zien dat opvoeding en onderwijs zelden een werk is van regels, klassen en diploma's. Waar het om gaat, is een subtiele balans te vinden tussen 'zo weinig mogelijk doen' en zoveel mogelijk 'vertrouwde kaders en liefdevolle omhulling' te bieden, waarin een kind alles om zich heen zelf kan onderzoeken. Een goede opvoe¬der geeft vanuit zijn eigen innerlijke rijkdom vertrouwen. Hij weet, dat een kind dan zichzelf opvoedt - en ons. Want ieder kind heeft oorspronkelijk een feilloos medegevoel, een zuiver kompas voor rechtvaardigheid, voor zin en onzin en voor natuurlijke schoonheid - en met een gevoel voor humor en zelfrelativering ziet de opvoeder erop toe dat deze onbeschadigd door hun jeugd