Zo ontdek ik het lezen! is volledig gebaseerd op de psychologische ontwikkeling van het leesproces: * het kind dat in psychologisch opzicht een kleuter is, is niet leesrijp en doet klank- en vormspelletjes zoals in Klank- en vormspel * het kind, in psychologisch opzicht een jong schoolkind, is leesrijp en leert ontdekkend lezen. Alle andere leesmethodes negeren deze ontwikkeling en beginnen veel te vroeg met het aanbieden van de letters en met het lezen van woordjes en zinnetje. Daarmee gaat veel tijd en energie verloren, maar vooral: het kind ontwikkelt vaak faalangst en een afkeer van lezen of zelfs van de hele school. Juist omdat een kind leesrijp is als het aan deel 1 van Zo ontdek ik het lezen! begint, groeien zijn zelfwaarde en zelfvertrouwen en krijgt het optimaal plezier in lezen! Daarmee stijgt ook de arbeidsvoldoening van de leerkracht. In ongeveer 40 uur kan het leesrijpe kind deel 1 van Zo ontdek ik het lezen! doorwerken. Deel 1 behandelt alle letters en is geheel